Socca czyli placek z mąki z ciecierzycy

DSC_0033m

Połowa maja za nami, a to dopiero mój pierwszy przepis w miesiącu. Ostatnie dwa tygodnie były dla mnie bardzo intensywne i wymagały ode mnie pełnego skupienia i uwagi. Miałam wielką przyjemność rozbić swoją pierwszą sosnową deskę na warsztatach WenDo. Uświadomiłam sobie jak ważny jest oddech, kiedy ogarnia mnie lęk, jak ważne jest abym jasno sprecyzowała sobie cel, który będzie drogowskazem dla moich przyszłych wyborów, jednocześnie nadając im sens. Od początku studiów uczyłam się o tym, jak myślenie wpływa na nasze zachowanie. Jednak dopiero przebicie deski gołą ręką uświadomiło mi, że zmiana myśli „nie dam rady, to za trudne” na „chcę to zrobić” w połączeniu z oczyszczającym oddechem pozwala zrobić to, co wydaje się niemożliwe.

Dziś staram się wypełnić daną sobie obietnicę o urozmaiceniu bloga o przepisy na dania obiadowe. Socca, farinata lub cecina (wł. ceci – ciecierzyca) – tak nazywany jest w różnych rejonach świata placek powstający z połączenia mąki z ciecierzycy, wody i oliwy, który następnie piecze się w piekarniku i podaje z ulubionymi dodatkami i sosami. Danie idealne nie tylko dla osób na diecie bezglutenowej i wegańskiej, ale również diabetyków, ponieważ mąka z ciecierzycy ma niski indeks glikemiczny. Jest źródłem łatwo przyswajalnego białka i błonnika, zawiera także sporą dawkę potasu, fosforu, magnezu i selenu. Udało mi się zakupić ją w sklepie z bezglutenową żywnością w Katowicach.

DSC_0036m

DSC_0051m DSC_0047m

Ciasto można dowolnie doprawić. Standardowo solą i pieprzem, ale także sumakiem lub kuminem. Do środka można wrzucić posiekaną cebulę, czosnek lub gałązki tymianku. Jeśli socca będzie za sucha, polecam polać ją odrobiną oliwy.

Składniki na ciasto:

  • 1 szkl. mąki z ciecierzycy
  • 1 szkl. letniej wody
  • 2 łyżki oliwy
  • 1 łyżeczka soli
  • 1 łyżeczka pieprzu
  • 1 łyżeczka sumaku* (opcjonalnie)

Dodatki:

  • pesto z rukoli/jarmużu (przepis tutaj i tutaj)
  • 5-6 pomidorków suszonych w zalewie (odsączonych)
  • 8 oliwek kalamata, wydrylowanych
  • feta do posypania
  • pieprz i sól

* sumak – przyprawa pozyskiwana z owoców krzewu o tej samej nazwie. Ma czerwonobrunatną barwę i kwaskowaty (cytrynowy) smak. Składnik za’ataru.

Piekarnik rozgrzej na 220ºC. W dużej misce wymieszaj mąkę z przyprawami. Stopniowo wlewaj wodę mieszając ciasto za pomocą trzepaczki, aby uniknąć powstawania grudek. Dodaj 2 łyżki oliwy i ponownie zamieszaj. Odstaw ciasto na co najmniej pół godziny. Na patelnię żeliwną wlej łyżkę oliwy i rozprowadź po całym dnie. Włóż patelnię do piekarnika na ok. 10 min., aż oliwa się rozgrzeje. Wyciągnij ją uważając aby się nie poparzyć (będzie bardzo gorąca, pamiętaj o użyciu rękawicy). Wlej ciasto i piecz przez ok. 6-8 min., aż stanie się lekko brązowe. Wyciągnij patelnię z piekarnika. Na powierzchni placka rozsmaruj pesto z rukoli, połóż suszone pomidory, posyp oliwkami i serem feta. Piecz 8-10 min. aż wierzch i boki zarumienią się, a feta delikatnie rozpuści.

4 uwagi do wpisu “Socca czyli placek z mąki z ciecierzycy

Dodaj komentarz