Clafoutis, czyli czereśnie w cieście naleśnikowym

DSC_0110mDSC_0103m2

Jeszcze dobrze nie najadłam się truskawkami, a już pojawiły się moje drugie ulubione owoce – czereśnie. Prowadzenie bloga kulinarnego wiąże się z nieustannym poszukiwaniem i zastanawianiem się co można by przygotować z sezonowych składników. Tak oto przeglądając jeden z moich ulubionych pod względem fotografii blogów, zobaczyłam jego autorkę Mimi Thorisson w czarnej sukience, trzymającą przepiękne ciasto z czereśniami.

Marie-France Thorisson mieszka w starym, francuskim, otoczonym winnicami domu, położonym w regionie Médoc, razem ze swoim mężem fotografem, gromadką dzieci i czterema terierami. Przeglądając jej kulinarną twórczość, zapragnęłam przenieść się do tego miejsca ze zdjęć – spokojnej francuskiej wsi, zasiąść przy ogromnym, drewnianym stole na świeżym powietrzu i podać gościom jeszcze ciepłe clafoutis posypane cukrem pudrem. Choć zjadłam je w zupełnie innej scenerii, clafoutis za sprawą Mimi już zawsze będzie mi się kojarzyło z latem, radością, spokojem i domem na wsi. Najwyższy czas wyjechać na długo wyczekiwane wakacje.

Clafoutis to deser wywodzący się z niewielkiego regionu Limousin w środkowej Francji. Do jego wykonania potrzebne są jedynie czereśnie i ciasto naleśnikowe. Clafoutis smakuje świetnie o każdej porze dnia, jest lekkie i soczyste. Najlepiej podawać je jeszcze ciepłe, prosto z piekarnika, posypane cukrem pudrem. Do jego przygotowania można użyć dowolnej mąki. W wersji bezglutenowej najlepiej sprawdza się ryżowa lub migdałowa. Można również przyrządzić clafoutis w wersji wytrawnej z serem, pomidorkami koktajlowymi, oliwkami i ziołami.

DSC_0133m2

Składniki:

  • 500 g czereśni
  • 1/3 szkl.+ 2 łyżki dowolnej mąki (użyłam ryżowej)
  • 1 i 1/4 szkl. maślanki
  • 3 łyżki miodu
  • 3 jaja
  • szczypta soli

Przygotowanie:

Piekarnik rozgrzej do 190ºC. Wydryluj czereśnie. W misce wymieszaj dokładnie mokre składniki: jajka, maślankę, miód. Dodaj mąkę, sól, zamieszaj do powstania gładkiego, rzadkiego ciasta. Formę do pieczenia wysmaruj grubo tłuszczem. Na dno wyłóż czereśnie i powoli wlewaj do formy ciasto naleśnikowe. Piecz 40-50 min., aż wierzch będzie zarumieniony.

Dodaj komentarz