Ciasteczka gryczane z kawałkami czekolady (bezglutenowe)

Dzień Kobiet od zawsze kojarzy mi się z nadchodzącą wiosną, zapachem i kolorem tulipanów. Pamiętam, że w tym dniu zawsze wyczekiwałam na mamę, która wracając z pracy w kwiaciarni przynosiła nam naręcz przepięknych tulipanów, które następnie przycinała i układała w pękatym wazonie. Kiedy chodziłam do podstawówki Dzień Kobiet był jednym z moich ulubionych dni. Tradycyjnie dostawałyśmy różę i coś słodkiego wraz z życzeniami od speszonych chłopców z klasy. To był miły dzień, więc kiedy raz na ósmego marca dopadła mnie ospa byłam załamana. Na szczęście odwiedziła mnie koleżanka (z którą ze względu na ryzyko zarażenia rozmawiałam przez okno) i przyniosła prezent.

DSC_0493 DSC_0485

W tym roku przyplątało się do mnie przeziębienie i mimo słonecznej pogody spędziłam ten dzień w domu pijąc gorącą herbatę z imbirem i miodem i zagryzając ciasteczka. Choć moje zmysły są nieco stępione przez chorobę, nie odebrało mi to przyjemności z ich smakowania. Są kruche z zewnątrz i miękkie w środku, gorzko-słodkie i chrupiące dzięki zawartości płatków jaglanych. Mąka gryczana sprawia, że są również bogate w białko i składniki mineralne takie jak: magnez, potas, fosfor, wapń a także cynk i żelazo.

DSC_0451 DSC_0476

Życzę Wam cudownego, zapadającego w pamięć Dnia Kobiet.

Składniki na 30 ciasteczek:

  • 1 szkl. mąki gryczanej*
  • 1 szkl. płatków jaglanych
  • 1/2 szkl. cukru
  • 2/3 szkl. oleju roślinnego
  • 2 jaja
  • 3/4 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 100 g grubo posiekanej czekolady

*Jeśli nie masz gotowej mąki gryczanej możesz przygotować ją samemu. W tym celu zmiel kaszę gryczaną niepaloną w młynku do kawy na drobny pył. Ja mielę dwa razy, a następnie przesiewam mąkę przez sitko.

Piekarnik nagrzej do 180ºC. W misce wymieszaj ze sobą płatki jaglane z mąką gryczaną i sodą. Dodaj cukier i sól, ponownie wymieszaj. W oddzielnej misce za pomocą trzepaczki połącz ze sobą jajka i olej. Do suchych składników wlej mokre. Energicznie wymieszaj składniki za pomocą dużej łyżki. Na wyłożoną papierem do pieczenia blachę wykładaj ciasteczka (1 pełna łyżeczka na jedno ciastko), spłaszcz delikatnie. Pozostaw pomiędzy nimi odstępy, ponieważ ciasteczka pod wpływem ciepła rozpłyną się delikatnie. Włóż do piekarnika i piecz 12 min. Po wyciągnięciu z piekarnika ciasteczka będą jeszcze miękkie. Pozwól im chwilę wystygnąć, a następnie przełóż na kratkę.

2 thoughts on “Ciasteczka gryczane z kawałkami czekolady (bezglutenowe)

Skomentuj

