Tort pistacjowy (bezglutenowy)

DSC_0168m2

Z okazji Walentynek chciałam przygotować coś specjalnego. Wybór padł na tort. Świadomie chciałam stworzyć coś, co przy moim niewielkim jeszcze doświadczeniu w przygotowywaniu tego typu wypieków, zajmie dużo czasu i będzie wymagało cierpliwości. Pamiętam, że nie śpieszyłam się, choć przy pieczeniu biszkoptu zerkałam nań nerwowo, upewniając się czy wyrasta. Wybrałam pistacje, bo jemy je rzadko i stanowią dla nas rarytas, odświętną przekąskę. Łupałam je, siekałam, rozcierałam w moździerzu i dekorowałam nimi tort z namaszczeniem, traktując je niemal jak kawałki drogocennych kamieni. Starałam się celebrować każdą chwilę, choć kiedy skończyłam cały proces, odetchnęłam z ulgą i opadłam bezwładnie na kanapę ze świadomością, że tort bezpiecznie chłodzi się w lodówce.

DSC_0194m2

DSC_0207m

Przygotowując się do tworzenia tortu czytałam wiele przepisów i zauważyłam, że każdy z autorów stosuje odmienne techniki przygotowywania biszkoptu czy choćby wyjmowania go z piekarnika. Nie wiem na ile techniki te zależne są od wiedzy i doświadczenia autora, a na ile są to praktyki wynikające z osobowości twórcy. Pokuszę się o pewną pseudopsychologiczną hipotezę stwierdzającą, że osoby ostrożne i zapobiegliwe wyciągają biszkopt stopniowo z piekarnika w obawie przed jego opadnięciem, natomiast osoby stanowcze i energiczne wyciągają go od razu po upłynięciu wyznaczonego czasu pieczenia, uderzając formą o ziemię lub blat stołu.

Jak wygląda tort możecie zobaczyć na zdjęciach, natomiast czuję się zobowiązana do opisania jego smaku. Tort starałam się jak najbardziej dopasować do preferencji osoby obdarowywanej (w pierwszej kolejności) i swoich upodobań (które na szczęście są zbliżone). Nie przesadzałam więc ze słodkością i ilością kremu, który wystarczył do udekorowania tortu i utworzenia dwóch nie za grubych warstw. W biszkopcie wyczuwalny jest kardamon, a użyte solone pistacje przełamują delikatną słodycz kremu.

 Składniki na biszkopt:

  • 4 jaja (w temp. pokojowej)
  • 1/2 szkl. mąki ryżowej białej
  • 1/4 szkl. mąki ziemniaczanej
  • 1/2 szkl. cukru trzcinowego (drobno zmielonego)
  • 1/2 łyżeczki bezglutenowego proszku do pieczenia
  • 1/4 łyżeczki mielonego kardamonu

Składniki na krem:

  • 250 g śmietanki kremówki 30% lub 36% (schłodzonej)
  • 250 g serka mascarpone (schłodzonego)
  • 4 łyżki cukru pudru
  • ziarenka z 1/2 laski wanilii
  • ok. 160 g pistacji (w skorupkach)

Biszkopt

Piekarnik rozgrzej do 180°C.  Dno i bok formy o średnicy 15 cm wyłóż papierem do pieczenia. Papier pokrywający bok powinien sięgać ok. 5 cm powyżej krawędzi, gdyż ciasto wyrasta ponad formę.

W misce wymieszaj ze sobą mąkę ryżową, mąkę ziemniaczaną, proszek do pieczenia, sól i kardamon. Przesiej składniki, aby dobrze się ze sobą połączyły. Żółtka oddziel od białek. W oddzielnej misce ubij białka na sztywną pianę. Stopniowo dodawaj cukier, cały czasu ubijając. Następnie dodawaj po jednym żółtku, aż do całkowitego połączenia składników. Ubitą pianę połącz ręcznie z przesianą mąką, wsypując ją partiami i mieszając delikatnie całość za pomocą szpatułki. Ważne jest, aby mieszać składniki ręcznie, a nie za pomocą miksera, dzięki czemu biszkopt będzie puszysty.

Ciasto przełóż do formy, delikatnie wyrównaj wierzch. Piecz przez 25 min., następnie wyłącz piekarnik i pozostaw ciasto na 5 min. Powoli uchyl drzwiczki piekarnika i wyjmij ciasto. Pozostaw do ostudzenia przez kolejne 10 min. zanim wyłożysz ciasto z formy. Pozwól mu całkowicie wystygnąć na kratce.

Krem

Śmietankę ubij mikserem na sztywno, dodaj cukier. Wymieszaj z serkiem mascarpone. Masę podziel na dwie części. Do jednej z nich dodaj wanilię, wymieszaj. Drugą odstaw do lodówki.

Tworzenie warstw

Posiekaj pistacje na grubsze kawałki. Część z nich utrzyj za pomocą moździerza na drobny pyłek. Biszkopt przekrój na trzy części. Na pierwszą z nich wyłóż połowę kremu waniliowego. Posyp posiekanymi pistacjami. Tak samo postępuj przy kolejnej warstwie. Przykryj krem ostatnią warstwą biszkoptu. Wyciągnij pozostały krem z lodówki i nałóż na górę i boki tortu. Rozprowadź równomiernie za pomocą szpatułki. Wierzch posyp „pistacjowym pyłkiem” (w tym celu można użyć sitka). Następnie dodaj posiekane pistacje. Gotowy tort wstaw do lodówki do schłodzenia.

 DSC_0252mDSC_0197mDSC_0226 DSC_0233m

2 thoughts on “Tort pistacjowy (bezglutenowy)

Skomentuj

