Surowe ciasto marchewkowe z kremem z nerkowców

DSC_0466DSC_0376

Ostatnie pochmurne dni dały mi się we znaki. Brakowało mi energii i ochoty na cokolwiek. Po przyjściu z pracy robiłam sobie gorącą herbatę z imbirem, po czym chowałam się pod grubym kocem z książką w ręce i zamiarem przeczytania choćby jednego rozdziału. Kończyło się na drzemce, z której potrafiło wybudzić mnie jedynie burczenie w brzuchu oznajmiające porę posiłku. Dzień zlewał się z dniem, aż nadszedł weekend i spadł śnieg. Zrobiło się trochę jaśniej i przyjemniej. Dzieci wybiegły na podwórko z sankami, rozległy się wesołe śmiechy i krzyki. Zachęcona zimową aurą postanowiłam wybrać się do lasu na dłuższy spacer. Jeśli to ostatnie śnieżne dni o tej porze roku, to zapamiętam je właśnie tak: las, choinki uginające się pod ciężarem śniegu, mokre buty, rześkie powietrze, wolność, radość, spokój.

Rano sfotografowałam zrobione dzień wcześniej ciasto, dodając do stylizacji różowe akcenty. Nie jest to „mój” kolor, sama nie wiem skąd przyszła mi ochota na róż. Może to kwestia oglądanych ostatnio kwiatów, tęsknota za kolorami wiosny, a może zainspirował mnie niedawno kupiony „Kukbuk”.

DSC_0514 DSC_0456

Odkąd dowiedziałam się, że nerkowce świetnie sprawdzają się w roli kremu do ciasta nie opuszczał mnie zamiar spróbowania ich w połączeniu z surowym spodem marchewkowym. Daktyle i orzechy tworzą pyszny, chrupiący i naturalnie słodki spód. Pamiętajcie tylko, aby użyć świeżych, miękkich daktyli. Zwietrzałe robią się twarde i ciężko rozdrobnić je w blenderze. Spód do witariańskich ciast można także zrobić zastępując daktyle suszonymi morelami lub figami. Użyłam tortownicy o średnicy 20 cm.

DSC_0504DSC_0505

Na spód:

  • 1 szkl. daktyli
  • 1/2 szkl. orzechów włoskich
  • 1/2 szkl. surowych migdałów
  • 2 szkl. startej na grubych oczkach marchewki (ok 2-3 średnie marchewki)
  • szczypta soli

Na krem:

  • 200 g nerkowców
  • 6 łyżek śmietanki kokosowej (powstałej na wierzchu mleka kokosowego z puszki)
  • 2 łyżeczki soku z cytryny/limonki
  • ziarenka z 1/3 laski wanilii lub 1 łyż. ekstraktu waniliowego
  • szczypta soli

Nerkowce namocz w wodzie przez noc. Przygotuj spód. W blenderze z ostrzem w kształcie litery „S” zmiel orzechy i migdały do otrzymania drobnych kawałków, dodaj daktyle i ponownie miksuj do utworzenia się lepkiej masy. Dodaj startą na grubych oczkach marchewkę, miksuj do połączenia składników (nie za długo, żeby masa nie zrobiła się papkowata).

Odsącz nerkowce, przesyp do naczynia blendera, dodaj śmietankę z mleka kokosowego, szczyptę soli, sok z cytryny i ziarenka wanilii. Miksuj do powstania gładkiej masy.

Spód tortownicy wyłóż „ciastem” marchewkowym. Na wierzchu rozsmaruj krem z nerkowców. Przed podaniem schładzaj w lodówce przez godzinę. Przechowuj pod przykryciem.

One thought on “Surowe ciasto marchewkowe z kremem z nerkowców

Skomentuj

