Amarantus na śniadanie

DSC_0786

Spośród wszystkich posiłków, śniadania zawsze sprawiały mi największy problem. Wymówka była zawsze ta sama: „przecież rano mam tak mało czasu i wstaję tak wcześnie”. Racja, ale przecież śniadanie można przygotować dzień wcześniej. Zaczęłam więc podważać swoje nawyki myślowe, jednocześnie szukając pomysłów na zdrowe i smaczne poranki. Królową śniadań o dłuższego czasu jest owsianka, jeśli jednak szukacie czegoś bezglutenowego, to polecam kaszę jaglaną lub amarantus.

DSC_0729

Amarantus (szarłat) to podobno jedna z najstarszych roślin uprawnych, która obecnie staje się coraz bardziej popularna ze względu na jej wartości odżywcze. Amarantus zawiera trzykrotnie więcej błonnika niż pszenica czy żyto, to także cenne źródło łatwo przyswajalnego białka, węglowodanów i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Nasiona tej rośliny pokrywają 66% dziennego zapotrzebowania na magnez, są także bogate w żelazo i wapń. Jakby tego było mało, ta cudowna roślina zawiera także skwalen, który opóźnia procesy starzenia (źródło).

Amarantus można z łatwością kupić w supermarketach na stoiskach ze zdrową żywnością lub w popularnej drogerii. Roślina ta występuje w formie nasion, które gotuje się podobnie jak kaszę  jaglaną lub w formie poppingu. Popping (amarantus ekspandowany) to prażone ziarna amarantusa, które stosuje się jako dodatek do mleka, jogurtu, musli lub wypieków.

Rada: Jeśli nie macie czasu, aby rano gotować amarantus, polecam zrobić to dzień wcześniej. Na drugi dzień wystarczy go podgrzać z mlekiem.

Składniki dla 2 osób:

  • 1 szkl. ziaren amarantusa
  • 1,5 szkl. wody
  • 1/2 szkl. mleka
  • garść orzechów włoskich
  • łyżka miodu/syropu klonowego
  • 2-3 daktyle

Ziarna amarantusa zalewamy gorącą wodą, doprowadzamy do wrzenia. Zmniejszamy ogień na minimalny i gotujemy 15 min., od czasu do czasu mieszając, aż amarantus wchłonie całą wodę. Po ugotowaniu zdejmujemy z ognia i pozostawiamy pod przykryciem ok. 5-10 min. Dodajemy mleko, posypujemy pokrojonymi daktylami i orzechami włoskimi.

DSC_0798

Advertisements

7 thoughts on “Amarantus na śniadanie

  1. mniam – zrobione, zjedzone. Bardzo smakowita propozycja na sycące i zdrowe śniadanie. Czekam na kolejne wariacje na temat amarantusa na śniadanko.

    Lubię to

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s